Fra Briare til Decize

Rejsebrev 8

Lørdag den 6. august

Briare er en interessant og hyggelig by beliggende ved 2 kanaler samt Loirefloden. Torsdag besøger vi Kanalmuseet, hvor man bl.a. kan se, hvordan samme Eiffel, som konstruerede Eiffeltårnet samt elevatoren i Lisabon, i årene 1890 til 1894 projekterede den 662,69 m lange Kanalbro over Loirefloden, der blev taget i brug i 1896 - den længste kanalbro i Europa, indtil kanalbroen over Elben(918 m) blev bygget omkring år 2000.  Briare er kendt som producent af 70% af verdens mosaiksten, så vi besøger også mosaikmuseet med nogle meget flotte mosaikker, både gamle og nye eksempler på, hvordan mosaikstenene kan bruges. Der findes også mange eksempler på perler og perlekæder, der i mange år er blevet eksporteret til fransk Afrika. I byens store kirke er al udsmykning lavet med mosaikker med mange indlagte motiver, lige fra det totale gulvareal til alterparti m.m. Det er virkelig flot!

Fredag forlader vi Briare, og nu skal vi opad igen, i alt 19 meter fordelt på 8 sluser denne dag. Vi sejler over den flotte Kanalbro med et fint kig til Loiredalen og floden. Her bliver vi ”ramt af Nemesis”, idet en stor husbåd ”Nemesis”, som vi så allerede i Port aux Cerises i Draveil, og siden nogle gange undervejs har måttet vente på slusning efter, svinger ud fra kajen lige foran os, så vi må sejle lige efter den over Kanalbroen i sneglefart. Heldigvis har den sat farten så meget ned på broen, at det lykkes os at overhale lige efter broen, og vi ser den derefter ikke mere. Vi sejler nu på Canal latéral à la Loire, som løber parallelt med floden og også byder på en flot natur.  Her begynder udlejningsbådene at dukke op, men i modsat retning, så vi kan sejle direkte ind i sluserne. Alle sluser på denne strækning er manuelle og åbnes med håndsving af en slusemester, eller en ung afløser. I en af sluserne klarer slusemesterens søn på 6-7 år halvdelen af arbejdet, så han må have et par bolsjer, hvorefter faderen først forærer os et oversigtskort over alle havne og liggesteder på denne kanal og derefter sælger os et glas af den lokale landpaté. Efter 44 kilometers sejlads finder vi plads i ”havnen” St.Satur i en blind kanal, hvor stort set alle både er lagt op for en længere periode, så havnefogeden dukker aldrig op, men vi kan benytte havnens el og vand. Denne havn ligger lige under vinbyen Sancerre, der er kendt for sin hvidvin og rosévin samt sin gedeost, så vi får købt både vin og ost og nyder det til en baguette samt endnu engang gode rejer. Det er så heldigt, at havnen ligger lige ved siden et mekanisk værksted for traktorer og reservedelsudsalg, så Boe får endelig købt 2 nye kileremme, men endnu holder den gamle, vi fik foræret.

I dag, lørdag får vi brug for regntøjet, idet det regner, fra vi står op, og vore 9 slusninger(23 m op) foregår i regnvejr, men vi har kun lidt ventetid ved en af sluserne, så efter 34 km kan vi fortøje i tørvejr i en udmærket havn i byen Marseilles-lès-Aubigny. I dag hjælpes en af slusemestrene i øvrigt med håndsvinget af en lille meget mørklødet cykelturist, der sammen med sin far følger slusningen. Kort efter fortøjningen styrter det ned resten af aftenen, så det er godt at være i havn.

Mandag 9. august

Søndag og i dag, mandag sejler vi 57 km videre på Canal latéral a la Loire i fint sejlvejr, vi har ialt kun 6 sluser op(24 m) og 1 sluse ned(4 m), men en af søndagens sluser er noget anderledes end andre, vi har været i, idet  det er 9 m op fordelt på 2 ”trin”, så vi må forlænge vort tov, så vi kan nå dobbelt op til den første pullert. Vi er 3 pænt store både i slusen, så den er fyldt helt op. Selve slusningen igennem denne sluse varer ca. 3 kvarter, så vi er glade for, at vi ikke skal den modsatte retning, hvor flere store udlejningsbåde venter på slusning. I forlængelse af slusen sejler vi på en ca. 500 m lang kanalbro over floden Allier, en biflod til Loire. Vi sejler nu i decideret landbrugsland med lyse charolais-køer på engarealerne. Husene her ligner dem vi så i Polen og Østtyskland i 90-erne, vi ser stort set ingen nye eller renoverede bygninger. De fleste store virksomheder langs kanalen er lukkede og forfaldne. Kanalen er dårlig vedligeholdt, idet der flere steder er store ”huller” i kanalbredden. Vi møder ikke en eneste erhvervsbåd på denne kanal. Natten fra søndag til i dag ligger vi ved en lille gratis kaj med el og vand med plads til 5 både i Fleury-sur-Loire. Toilet og bad kan benyttes i et lille, simpelt kanalspisested. Vi har underholdning til vor egen middag på båden, idet en flok køer er løbet ud fra folden og hygger sig på kanalbredden, indtil bonden får dem drevet tilbage i folden igen.

Ved middagstid i dag lægger vi til i Frankrigs nyeste havn, indviet den 23. juli i år i byen Decize. Havnen ligger i et bassin mellem to sluser mellem floden Loire og kanalen, den har plads til 80 både, men der ligger kun 5, da vi kommer, heraf én dansk, der kommer dog 4 til i løbet af dagen. Her er fine forhold, og havnen er sikret mod oversvømmelse fra Loire med særlige højtvandsporte i slusen, der er vagter på, og i modsatte ende af bassinet har udlejningsfirmaet le Boat til huse. Vi laver derfor en aftale om overvintring for båden her. De næste 3 uger vil vi så sejle lidt videre herud fra denne havn og vende tilbage, inden vor bil skal hentes i Holland.

 

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.

23.07 | 15:07

Forsat god tur

21.06 | 18:24

Ser hyggeligt ud 🍷😎
Kh Susanne