Fra Macon til Corre

Årets sidste sejlads

Corre 8. august

 

I sidste rejsebrev lå vi i Macon med et oliefilterproblem. Nu er vi tilbage i Corre. De tilsendte pakningsringe fra Danmark til motoren var for små, men efter et par forsøg lykkedes det Boe at få klippet en brugbar tætningsring af det gummimateriale, som Lise og Preben i Anna the Brave fra Sydhavnen havde i deres båd, så vor motor nu kunne startes uden olielæk. Vi blev endnu et par dage i Macon, men besluttede at vende om for i år for ikke at strande længere sydpå med oliefilterproblemer. Vi spiste sammen med Lise og Preben både på havnens restaurant og på deres båd. De havde ligget et par år med båden ved Kanal Midi, men var nu på vej mod Cerise-havnen i Draveil syd for Paris, hvor de skal overvintre sammen med andre danskere, de har ligget sammen med sydpå.

 

Den 24. juli forlod vi Macon efter 3 ugers ophold. For ikke at overbelaste motoren har vi sejlet for lav motorkraft samt brugt vor hjælpemotor som supplement. Vi gjorde igen et par dages ophold i Tounus, hvor vi atter kunne dele en flaske rose med vore hjælpere Lise og Preben, der ankom dagen efter os. I Chalon sur Saone gjorde vi denne gang et 4 dages dages ophold, inden vi sejlede videre nordpå. Efter en overnatning i Seurre var vi tilbage hos bådreparationsfirmaet Blanquart i Saint Jean de Losne, hvor vi var parate til at lægge båden op for vinteren, såfremt de kunne afhjælpe vore forskellige småproblemer(motor, el mm). Her var de imidlertid fortravlede og kunne "måske" få tid til at kigge på vores båd til november. Boe benyttede lejligheden til at grave i deres baglager af oliefiltre og fandt et Mann-oliefilter, der havde en tætningsring af rette størrelse, den købte vi. Pga usikkerhed om fremadrettet hjælp her besluttede vi at "liste" tilbage til Corre med gummitætningsringen, der holdt endnu og holder endnu.

 

Vi gjorde atter et par dages ophold i Auxonne og havde en overnatning i Gray, hvor vi igen lå ved campingpladsen, hvor de ellers var ved at spærre af til et stort svømmearrangement i weekenden, men hvor der lige kunne blive plads til et par både. Det viste sig, at den foranliggende båd også var dansk. En enlig sejler, der tilbragte hele året i sin lille motorbåd, Jemima i Frankrig, så ham fik vi også en en god snak med.

Næste overnatningshavn var Seveaux, og søndag fortsatte vi så mod Port sur Saone.

Denne strækning tager os normalt ca 6 timer, da der er 7 sluser og en tunnel, men denne gang tog det 8 timer.

 

Da vi havde passeret tunellen lå der 3 fortøjede både og ventede ved slusen(en af dem en dansker i en lille sejlbåd), og med hjælp fra andre sejlere og vore lange tove blev vi bundet fast til nogle hegnspæle inde ved en mark, vi kunne ikke komme ind til kanten, da der ikke var dybt nok. Vi fik at vide, at de andre allerede havde ventet en time, da en mand var faldet i slusen og druknet. Vi måtte vente i 2 timer inden slusen blev åbnet igen og kunne på afstand se, at der var både politi og dykkere ved slusen. Vi fik senere at vide, at det var en mand i en udlejningsbåd (muligvis påvirket) havde forsøgt at lægge bådens tov omkring en pullert, hvilket ikke var lykkedes, hvorefter han fik overbalance og faldt i vandet og slog hovedet. Der skulle angiveligt være gået en halv time, inden man fik ham bjærget op, og da var han druknet. Der er normalt ingen slusepersonale ved denne sluse, men der var udover den druknede mand 3 andre personer i båden( vi så dem senere, og især mandens kone vaklede påvirket rundt) + endnu en lille båd med 2 personer i slusen, så det er uforståeligt, at der skulle gå så lang tid, inden man fik manden op.

 

Efter ca 2 timer kunne vi fortsætte, og nu var der både politi og slusepersonale ved slusen. Vi fulgtes med udlejningsbåden, der blev hentet af en person fra udlejningsfirmaet Nicoles, der har hjemme i Port sur Saone. Vi ankom til Port sur Saone kl. 16 og var igen heldige at få pladsen ved fyrtårnet. Lige på den anden side af kanalen er byens messehal og markedsplads, og her var nu opstillet scene, tribune med tilskuerpladser  samt boder. Der skulle være optræden af folk fra 10 forskellige lande med tilknytning til Frankrig. Lige som vi ankom gik alle de optrædende i deres farverige kostumer langs kanalen til pladsen i et langt optog med musik, og vi kunne derefter i 5 timer høre musikken og følge optræden med dans mm fra bagscenen på tætteste hold på tværs af kanalen.

 

Mandag sejlede vi så den sidste strækning her tilbage til Corre i flot solskin, så vi nød igen den smukke natur her i området og kunne igen sidde på agterdækket til sent og nyde en lille måneformørkelse sammen med et glas godt rødvin. I dag har vi sommerens første rigtige heldagsregnvejr med kraftige byger blandet med et streif af sol, og temperaturen et faldet til omkring 20 grader, så det er fint at ligge i havn.

 

Vi har haft en dejlig sommer, hvor vi ikke har sejlet så meget, som vi plejer, men vi har haft utrolig fint vejr og virkelig har kunnet nyde de lune aftener udendørs. Vi har truffet mange søde og hyggelige mennesker. Vi har set en del danske både, især sejlbåde, de fleste på vej hjem mod Danmark, især de, der har været helt syd på ved Middelhavet, har fået nok af varmen og vinden og havnepriserne. Vi befinder os fint her i det midtfranske, hvor der er mere behageligt med det hele.

 

Vi skal nu have båden pakket ned og rengjort og pakket ind. Den skal på land for vinteren om nogle dage, og vi skal have lavet værkstedsaftaler, så vi kan få løst vore små problemer senest til foråret. Vi forventer at være tilbage i Danmark sidst på måneden, da vi rejser til Canada sidst i september, er det fint at have lidt tid hjemme inden da.

 

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.

23.07 | 15:07

Forsat god tur

21.06 | 18:24

Ser hyggeligt ud 🍷😎
Kh Susanne