På Saone fra St Jean de Losne til Lyon

 

Lyon, mandag den 8. august

Vi havde en fin og flot sejltur fra Besancon ad Doubs-kanalen og tilbage mod St. Jean de Losne. Vi gjorde igen et par dages ophold i Dole, hvor vi på en restaurant gjorde bekendtskab med et sødt fransk ægtepar, der inviterede os hjem til et glas vin, og vi gjorde så gengæld med et glas på båden den næste dag, det var vist første gang, de havde været ombord på en båd. Da vi sejlede fra Dole den 23. juli blev vi ramt af et overordentlig voldsomt tordenregnvejr, noget af det værste vi har sejlet i. Da der så også var flere slusninger undervejs, gjorde det sit til at forgasten var våd som en druknet mus og måtte skifte tøj undervejs. Vi var også "heldige" med de sidste slusninger, først måtte vi vente på at en peniche kom op fra den ene sluse, og ved den næste måtte vi vente på en et mindre passagerskib, så vi nåede først St. Jean de Losne sidst på eftermiddagen, men den sidste del af turen foregik heldigvis i tørvejr.

Inden vi sejlede herfra fyldte vi båden op med diesel fra tanken ved floden. Vi havde fyldt tanken helt op i efteråret, så da vi vidste, hvor mange timer, vi havde sejlet havde vi beregnet, at vi skulle have ca 100 liter fyldt på, men måleren blev ved med at stige til vi nåede 250 liter til vores store forbavselse. Nogen må have "lånt" noget af vor diesel hen over vinteren. For at forebygge, at det sker igen har vi fundet frem til, at der kan købes en indsats ( "fuelsafe" ses i Vetuskatalog på nettet), der placeres i påfyldningsrøret og forhindrer, at der kan sættes en slange ned. Det er en billig sikring mod tyveri.

Derefter startede vi så sydpå ad Saone, en tur vi nu har sejlet flere gange. Vi gjorde første stop i Seure, hvorfra vi sejlede tidligt næste morgen for at nå Chalon sur Saone så tidligt som muligt. Vi nåede frem omkring kl. 13 og fik en af de allersidste pladser. Havnen er meget populær pga sin beliggenhed tæt på byen og lige ved siden af et stort indkøbscenter, så vi oplevede flere gange i den uge, vi lå der, at mange måtte afvises allerede midt på dagen, og også en græsskråning ved siden af havnen uden faciliteter blev fyldt op. Det er også her vi ser flest lejebåde, som i øvrigt bliver større og større, mange op til 15 meter og med 8-10 ombord, så det er et sted, hvor der er meget liv. Vi nød igen at ligge her og fik også besøgt restaurationsgaden på øen ved havnen.

Efter en uge startede vi igen tidligt for at komme tidligt til Tournus, hvor vi ved at der er få pladser og også mange lejebåde, måske både fordi det er gratis at ligge der, og fordi byen er interessant med sin gamle klosterkirke. Vi fik en fin plads og kunne også her se urutinerede sejlere i lejebåde, også en dansker! , først fortøje, hvor der var et stort fortøjning-forbudt skilt, da der der skulle ligge store passagerskibe, og derefter, da passagerskibet ankom,sejle meget langsomt klods op af det store skib til fare for sig selv og andre.

Vi blev der de to nætter, det er tilladt at ligge der og fortsatte så til Macon, hvor vi lå i den nye store havn i 3 dage. På turen herfra til Macon lå vi ved et lille liggested i byen Montmerle. Hvor der havde været trængsel tidligere oplevede vi at være eneste båd på en bro med plads til 8-10 både. Her fik vi iøvrigt besøg af politiet, idet det her er politiet, der opkræver de 10 Euro, vi giver for at ligge der.

Lørdag sejlede vi så til Lyon, hvor vi nu igen ligger i Confluence-havnen lige op ad centret og omgivet af meget moderne lejlighedsbygninger, så her færdes mange mennesker. Lørdag var havnen med sine 20 pladser stort set fuld, men mange er sejlet, så i dag er der mange ledige pladser. Vi har nok i år oplevet færre sejlere end tidligere, måske pga højvandet først på sommeren, som vi også kunne se mange spor af undervejs hertil. Vi havde 5 slusninger i de store 180 m lange sluser hertil, og vi var eneste båd i dem alle.

Vi har tidligere besøgt den ældste del af byen og et par museer, så denne gang har vi koncentreret os om det nye kvarter her omkring Confluence, hvor floderne Saone og Rhone mødes. Her er opført arkitektonisk flotte og specielle bygninger, dels til beboelse, dels til kontorer, restauranter mm og lige på spisen, hvor floderne mødes, er der bygget et fantastisk museum, der især specialiserer sig i naturhistorike og antrolopiske udstillinger. Vi besøgte museet i går,og det er absolut et besøg værd. Vi bliver her et par dage mere inden vi vender næsen nordpå igen for at nå tilbage til Corre omkring september.

Vi har den seneste måned stort set haft fint solskinsvejr med temperaturer mellem 25 og 30 grader og bortset fra sejlturen fra Dole kun en eftermiddag/aften i Macon med regnvejr.

Hanne Hansen 08.08.2016 21:39

Ja, tak. Var vi løbet tør har vi jo vor hjælpemotor og vi har en 400 l tank, så det har været vanskeligt at tage det hele, men vi må spare på madbudgettet. B+H

Bodil 08.08.2016 20:07

Tak for hilsen.
Godt i ikke nåede at løbe helt tør for diesel. Det var venligt af tyvene, at de ikke tog det hele.
Fortsat god tur i det gode vejr. Hilsen Bodil

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.

23.07 | 15:07

Forsat god tur

21.06 | 18:24

Ser hyggeligt ud 🍷😎
Kh Susanne