Fra Corre til Lyon

Seurre, lørdag den 19. juli

Vi bliver i Corre til mandag den 14. juli, hvor vejudsigten lovede opklaring i regnvejret. Lørdag den 12. juli kører vi en tur til Epinal i bil for at handle lidt. Vi er heldige med vejret og har tørvejr. Det er også den dag Tour de France-feltet kører gennem Epinal, så efter vi har spist en lokal frokost får vi plads i 1. række, da rytterne kører forbi med en horde af reklamebiler, pressefolk på motorcykler samt holdbiler m.m. som fortrop og fulgt af næsten 50 følgebiler med cykler på taget. Farten gør, at det er umuligt at genkende de kendte ryttere.
Det er tørvejr, da vi sejler fra Corre mandag morgen, men mellem 1. og 2. sluse bliver vi ramt af en meget kraftig regnbyge, godt at vi kan sidde i tørvejr under vores sprayhood. Efter denne byge har vi haft flot solskinsvejr hele ugen med dagtemperaturer helt op til 35 grader og høje aften- og nattemperaturer.
Vi har haft en meget flot sejltur de 175 km på Petite Saone til Auxonne, hvor båden jo lå forrige vinter og vi pga højvandet opholdt os 11/2 måned sidste år. Vi gjorde stop i havnene i Port sur Saone og Seveux-Savoyeux, hvor der den 15. juli var havnefest for havnens fastliggere med musik til midnat. "Menuen" bestod af pizzaer, der kunne købes ved et mobilt pizzaria indrettet i en lille lastbil.
Siste ophold gjorde vi ved det meget idylliske liggested ved den gamle by Mantoche. Nogle af byens huse er 300-400 år gamle men ikke vedligeholdt, ligesom et lille slot virker forladt. Byen har et "Minimarked", der har åbent få timer om dagen samt en lille cafe og en kirke, men virker ellers næsten uddød. Til gengæld ligger der i byens udkant flere store rigmandsvillaer med flotte haver lige ned til floden.
Vi sejlede igennem 2 tunneller, ca 600 m hver gang og havde 19 slusninger, ialt ca 43 m, men da de jo alle var nedslusninger og selvbetjente , vi drejer en stang før slusen for at sætte den i gang og næsten uden ventetid, ligesom vi havde medstrøm , havde vi en hurtig sejlads.
Vi gjorde 2 dages ophold i Port Royal i Auxonne, hvor vi igen fik handlet ind m.m. samt nød et godt måltid på en restaurant, vi også besøgte et par gange sidste år. I dag forlod vi så Auxonne og Petite Saone og blev sluset de 2 m ned på Saone. Her gjorde vi et kort ophold i St. Jean de Losne, byen hvor flere hundrede både overvintrer hver år. Vi fik fyldt dieseltanken ved en af de få tanke, der ligger ved vandet, men sejlede hurtigt videre her til Seurre, hvor vi blev sluset 4 ned til havnen, der har fine gæstepladser. Her på Saone er sluserne store 185 x 12 m og bemandede, her er det ligeledes påbudt at have redningsvest på under slusningen. Selv om vi var eneste båd, blev vi sluset med det samme og fik også her den store sluse for os selv, lidt imponerende!

Tounus, torsdag den 23. juli

Vi gik en eftermiddagstur i Seurre, der har flere fine bindingsværkshuse og nød ellers livet i havnen, der inden aften var fyldt helt op med både, de fleste udlejningsbåde.
Søndag sejlede vi, trods let regnvejr tidligt fra Seurre med 46 km og en slusning -igen var vi alene i den store sluse - til Chalon sur Saone, erfaringsvis kan der her være svært at finde plads. Det viste sig også at være tilfældet, selvom vi var der kl. 13 fik vi den sidste ledige plads ved gæstekajen i havnen. Vi blev i havnen i 3 døgn, her er fine indkøbsmuligheder, kort til gågaden med dens gamle huse og havnen er lige ved siden af byens "restaurantgade". At havnen også har fine badeforhold samt har fået internet og vaskemaskine siden vor besøg for 2 år siden, gør at den er meget søgt trods prisen. Flere både bliver afvist i denne ferieperiode, en aften talte vi 13 lejebåde, der havde fortøjet med pløkker ved en græsskråning lige ved siden af havnen, og flere måtte sejle videre.

I går, onsdag fortsatte vi sejlturen sydpå 30 km, igen med en slusning i flot solskinsvejr for at nå frem til liggestedet i Tounus inden det store ryk af både sætter ind. Vi har besøgt byen et par gange og bl.a. besøgt dens flotte kirke samt kloster. Liggestedet her meget søgt, idet der gratis kan ligge ca. 12 både ved en flydebro med gratis el og vand 2 overnatninger. Vi fandt en ledig plads ved broen, men kort tid efter var alt besat, og der strømmede stadig især lejebåde til, så også en lille fast kaj uden faciliteter var fyldt. Selvom der er både der er sejlet i dag, er der allerede fyldt helt op, nogle steder i 2 lag, og flere lejebåde har fortøjet på uautoriserede pladser. Det gør ikke situationen bedre, at vandstanden det sidste døgn er steget ca 1 meter med kraftig strøm til følge. Vi har således set flere urutinerede gæstesejlere - man kan jo leje en stor båd til 12 personer uden nogen som helst sejlerfaring eller bådbevis - forgæves søge at fortøje, samt også set disse påsejle broer samt andre sejlere med tilkaldelse af politi og set uforsvarlig indsejling på uautoriseret plads, hvor lavt vand og stærk strøm gjorde manøvrering umulig, så næsten samtlige mandlige sejlere på broen måtte springe til for hjælpe med at trække dem fri og få dem ud uden flere ulykker.

Lyon, mandag den 29. juli

Fredag sejlede vi 30 km fra Tournos til Macon, en hurtig tur da der ingen sluser er her. Vi fortøjede i den nye, store havn i udkanten af byen, og her var rigtig god plads, her kommer kun ganske få lejebåde. Der var tid til at besøge byen på cykel om eftermiddagen. Lørdag blev brugt til indkøb og afslapning. Vi nød solen mellem regnbygerne, vi opnåede 3 gange tordenvejr med kraftig regn inden for 12 timer.

Søndag var det igen fint solskinsvejr, så vi sejlede mod Lyon. Vi havde medstrøm, det betød at vi kunne sejle 15 km i timen efter sidste sluse, vi sejler normalt 10, og vi havde ingen ventetid ved de to sluser, så da der var lovet regn mandag, tog vi hele turen, 80 km på 7 1/2 time i et stræk og var heldige, at der stadig var en god plads til os i den nye havn Confluence i Lyon, hvor vi også havde et fint ophold for 2 år siden. Vejudsigten holdt, regnen kom i dag, så fint at være i havn. Vi bliver her nogle dage, inden vi igen sejler nordpå.

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.