Fra Lyon til Corre i modstrøm

Tournos, tirsdag 5. august

Vi bliver i den fine havn i Lyon i 4 dage. Vi får gjort nogle gode slut-udsalgs indkøb. Trods byens størrelse - Frankrigs 3. største by - er det let at komme omkring pga et fint sporvejs- og metronet. Vejret er lidt blandet med en del regn. Da vejudsigten lover et par solskinsdage, beslutter vi at sejle nordpå igen. De 80 km til Macon, som vi sejlede på en dag sydpå, tager nu 2 dage pga kraftig modstrøm. Hvor vi kunne sejle 14 km i timen med medstrøm, sejler vi kun 6 i den stærke modstrøm, og enkelte steder er vi nede på 4. Den kraftige strøm skyldes megen regn i det sydlige Tyskland, der har fået vandstanden i Saone og Rhone til at stige voldsomt, i Macon er vandstanden oppe på 2 1/2 m over det normale, og vi læser at ved Avignon på Rhone 3 1/2 m over det normale. Højvandet har medført, at der flyder store træstammer m.m. i floden, så det er med at holde godt udkig, så vi ikke rammes af en af disse store træstammer.
Vi overnatter ved en lille gratis flydebro ved byen Jassans-Riottier. Her er der el men ikke andre faciliteter. Til gengæld er nærmeste nabo en stor Michelin- restaurant. Vi fortøjer igen i den nye havn i Macon, hvor man jo har været forudseende og fastgjort flydebroerne til mindst 10 meter høje stabiliseringssøjjler. Her får vi handlet ind i et nærliggende supermarked mellem regnbygerne.
Søndag morgen er det igen tørvejr, så vi sejler de 30 km her til Tournos. Vandstanden er nu faldende, men der er stadig god modstrøm og meget træ i floden. Vi er igen heldige og får sidste ledige plads ved flydebroen, søndag er den faste kaj stadig oversvømmet, så også denne aften ligger bådene i 2 rækker.
Mandag kan man igen se og benytte den faste kaj, da vandstanden er faldet til lige under kajkanten, det er ret heldigt, for både der sejler nordpå om formiddagen vender tilbage og fortæller, at den store sluse er lukket pga at en træstamme har sat sig fast og blokeret den ene sluseport - en stort passagerskib samt 10-20 både må bakke ud af slusen, og flere vender her tilbage til Tournos, da der ikke er fortøjningsmuligheder ved slusen. Vi hører, at slusen er repareret sidst på eftermiddagen, men da er det for sent at sejle mod næste havn, Challon sur Saone, så både den faste kaj og flydebroen er pakket med både natten over, nogle steder i 3 lag. Vi hører fra andre, at der denne dag er kommet 44 både, fortrinsvis lejebåde ud af slusen fra floden Seile, der ligger 5 km syd herfra. Flere af de lejebåde, vi ser her, er fra firmaet le Boat, der nu også er begyndt at satse på at leje ud til russere og ovenikøbet har sat russiske navne på bådene. Vi kan konstatere, at russerne og især kvindererne konsumerer en del flydende genstande, også under sejladsen, så vi ser flere elegante kvinder vakle i land, når det er lykkes mændene at fortøje båden.
Her til morgen er de fleste lejebåde så sejlet nordpå, men vi bliver her min. til i morgen, da vi forventer, at det da vil være lettere at finde en plads i Challon. Vi har haft et par regnbyger her, men mest sol, så vi ligger fint, og der er jo meget at kigge på med alle de mange både.

Gray, tirsdag den 19. august

Vi sejler tidligt fra Tournos og ankommer til Challon sur Saone sidst på formiddagen, så vi får en fin plads, men allerede før middag er havnen fuld igen, så både, der kommer senere, må sejle videre eller fortøje med pløkker før havnen. Vi har en fin uge i Challon, vi får besøgt et par af vore "stamrestauranter" og søndag går vi tur i byen. Der er mange mennesker, da der er søndagsmarked med fødevarer, især frugt og grønt i en stor del af den ældste del af byen omkring kirken. Da vi onsdag vil sejle videre nordpå regner det kraftigt, så vi beslutter at blive endnu en dag. Det er ret heldigt, da det i løbet af formiddagen blæser op, og vinden når orkanstyrke først på eftermiddagen, så vi er glade for, at vi blev i havnen.
Torsdag er det fint sejlvejr igen, så vi sejler de knapt 50 km til Seurre. Her skal der være marked hele weekenden, der indledes med aftenmarked i byens hovedgade, så vi snuser lidt til stemningen.
Fredag sejler vi tilbage til Auxonne, vor "hjemhavn" forrige vinter. Vi tilbringer weekenden i havnen og nyder en lækker weekendmenu på en restaurant, hvor vi tidligere har spist.
I går mandag sejlede vi så 50 km med 4 slusninger her til Gray, hvor vi fandt plads i den lille havn ved campingpladsen med plads til 6-8 både, her kan vi bruge campingpladsens fine badefaciliteter. Der ligger mange både ved byens gratiskaj, der er el og vand mod betaling, men ingen sanitærfaciliteter.
I dag har vi deltaget i en byvandring med efterfølgende smagsprøver på områdets madprodukter og vin arrangeret af turistkontoret. Byen har mange fine, gamle bygninger, flere fra det 16. århundrede og en stor flot domkirke fra det 15. århundrede. Vi fik en fin og kompetent tur på 2 1/2 time. Gruppen var på ca. 30 personer, men da vi var de eneste, der ønskede engelsk guidning, havde vi en guide for os selv, så vi kom ind på steder, man normalt ikke kunne komme med en stor gruppe.

Corre, fredag den 22. august

Vi har 3 solrige dage og 122 km fin sejlads her til Corre, hvor bilen venter os, og vi slutter årets sejlads. Vi sejler igen på særdeles naturskønne strækninger med et rigt fugleliv, vi ser bl.a. den sjældne isfugl flere gange. Vore slusninger forløber hurtigt( ialt 14 og ca 32 m op samt 2 tunneller, hver ca 600 m), i en del af slusningerne har vi følgeskab af en enlig franskmand i en stor katamaran-speedbåd, så her er slusen fyldt godt op, vi ligger forrest i slusen, så der skal holdes godt fat i tovene, når vandet vælter ind slusen. Vi gør ophold undervejs i havnene i Seveux-Savoyex samt Port sur Saone. Denne gang har den gode restaurant ved havnen heldigvis åbent, så vi kan også i år nyde deres lækre menu.

Tilbage i Corre er det tid til at gøre status over årets sejlads samt sende det sidste rejsebrev:

Selv om vi kom lidt sent fra Schweick pga arbejdet på båden, har vi sejlet ca 1400 km, vi har sejlet i ca 213 timer, vi er sluset 250 gange.
Vejret har været lidt skiftende med en hedebølge i juni, men ellers regn og sol. Vi har dog stort set kun sejlet og sluset i solskin. Regnen og nogle tordenvejr samt en orkan har vi haft, når vi har ligget i havn.
Vi har ikke haft uheld eller sygdom. Båden har klaret det hele uden tekniske problemer, selv den brugte kilerem vi fik foræret for 3 år siden holder endnu!
For første gang har vi haft en medsejlende gæst ombord, en hyggelig oplevelse. Vi har mødt mange andre sejlere i havnene og under sejladsen, franske, engelske, tyske, hollandske, schweiziske, amerikanske, belgiske, australske, New zeelandske, norske, finske og svenske. Ja, også danske, men kun 10-12 både, og mærkværdigvis har halvdelen været på vej til Sydfrankrig og Middelhavet, de har åbenbart ikke hørt om det høje prisniveau der - de fleste svenske både vi har mødt har været på vej hjem, netop pga dette!
Vi har nydt hver en time af sejladsen og også opholdet i havnene, så vi sejler videre næste år med udgangspunkt i vor nye vinterhavn Corre.

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.