Fra Metz til Corre via Vogerserkanalen

Richardmenil, søndag 29. juni

Vi bliver i Metz en uge og nyder opholdet i denne dejlige by og havn. Ved havnen ligger en meget stor roklub, så hver dag er der mange roere på vandet. Flere af klubbens roere har vundet medaljer ved OL. Søndag er en særlig dag for klubben, idet 2 af klubbens landsholdsroere sætter fransk- og verdensrekord i 100 km roning på romaskine, en præstation der tiltrækker mange roere og andre tilskuere.

Tirsdag sejler vi tilbage til Pont-a-Mousson. Her har vi bilen stående. Vi bliver her til fredag og bruger bilen til storindkøb, inden vi kører til Epinal og parkerer den der, da vi vil sejle dertil om et par dage. Vi kører med tog tilbage, heldigvis er togstrejken nu slut, så vi kan gøre turen på et par timer.

Fredag sejler vi igen til Toul. Fra Metz til havnen i Toul har vi 12 sluser, ialt ca. 46 m op. Vi er meget heldige med slusningerne, kun i et tilfælde må vi vente 1 time, ellers kan vi næsten sejle direkte ind i slusen. Vi har stadig flot vejr med sol og varme.

Vi har 2 overnatninger I Toul. Denne gang har den gode restaurant heldigvis Ikke lukket, så vi nyder en lækker menu fredag aften. Efter at vi har haft 24 dage uden regn, småregner det lørdag, og om aftenen får vi en meget kraftig tordenregn, så vi får spulet båden. I dag søndag starter også med let regn, vi beslutter at sejle alligevel, men de fleste andre både bliver i havnen, så vi er alene i alle 8 sluser her til Richardmenil i starten af Vogeserkanalen. Vi synes det er meget flot, at blive sluset alene, ialt 19 m op i de 3 sluser, der hver er 12 x 185 m. Dvs, at vi får flyttet ialt over 42000 kubikmeter vand for vores "lille" båd! Midt på dagen klarer det op, og vi får igen sol og har en flot sejltur på den sidste del af Moselle. Ved Richardmenil er vi heldige og får den sidste ledige plads, da mange nordgående både er blevet liggende, nok pga af regnvejret fra morgenstunden. Vi ligger igen med udsigt til det flotte naturreservat.

Corre, lørdag 5. juli

Vi er nu nået gennem Vogeserkanalens 120 km, først 33 sluser op, ialt ca 100 m og derefter 46 sluser ned, ialt ca 140 m. Vi sejler turen på kun 4 dage med første stop ved liggestedet i Charms, hvor der er el og vand samt 40 autocampere. Hertil følges vi med en tysk båd fra Saal ved Donau,og vi aftaler også at følges næste dag. Begge både har Epinal som mål, vi har jo tidligere placeret bilen her. Vi har ved opslag hos havnefogeden i Metz læst, at den lille sidekanal ind til Epinal kun kan besejles mellem 9 og 10 samt mellem 16 og 17 pga vandmangel. Vi er fremme ca. 15.30 og er forberedt på lidt ventetid, men vi får af en slusevagt at vide, at vandstanden nu er så lav, at der ikke kan sejles ind, så vi må sejle videre, vi vil forsøge at nå til "toppen" af kanalen, hvor der er et liggested, men da al slusning stopper kl 18 mangler vi endnu 2 sluser, så vi må fortøje ved kanalkanten mellem 2 sluser.

Næste dag gør den tyske båd stop ved en lille by for indkøb. Vi har købt godt ind i Toul og sejler videre hele dagen til sluserne stopper. Der er kun få liggemuligheder og byer ved Vogeserkanalen og ingen med el eller andet, men vi finder en fin plads, med en usædvanlig flot beliggenhed mellem to sluser i en meget flot natur, her ligger i forvejen en engelsk penische, der er på vej nordpå.

Næste morgen, torsdag da sluserne åbner kl. 9 sejler vi igen. Ved 2. sluse bliver vi kontaktet af en tysker på cykel. Han spørger, om vi vil vente på dem. De er 3 tyskere i en båd i slusen efter os og har behov for en hurtig sejltur, da de skal nå til Corre, inden sluserne lukker. Hvis vi kan følges, vil han hele tiden cykle forud og med fjernbetjeningen starte slusen, så vi kan sejle direkte ind og ikke skal vente på, at slusen fyldes med vand. Vi følges så med dem og når Corre allerede omkring kl. 16 efter nok en rekordtid for passage af Vogeserkanalen. Vi har haft en flot sejltur i en flot natur, flere passager i næsten tropiske natur, hvor skoven lukkede sig over kanalen og med fuld sol alle dage.

Vi sejler ind i den nye havn i Corre, hvor vi også gjorde stop sidste år. Her er fine faciliteter, bl. a. vaskemaskine. Normalt er der også internet, men da Orange har haft et stort kabelbrud i området, virker det ikke pt, men der arbejdes på sagen. Vi har aftalt transport til Epinal senere i dag, så vi kan hente bilen hertil. I går var det tordenlummert hele dagen, og sidst på dagen i går kom tordenen og let regn, der i løbet af aftenen blev til et næsten tropisk regnskyl. Hele formiddagen i dag har det silet ned.

Corre, fredag 11. juli

Ja, det bliver til flere dages ophold her i Corre. Vejret har været dårligt med megen regn, og der loves også regn de næste par dage. Temperaturen ligger flere grader under normal for juli måned, så vi har slappet af i båden med læsning og TV-kigning, Boe har set VM-fodbold, og vi ser også lidt Tour de France. Internettet er kommet delvist i gang, og vi har kørt ture i bilen, nærmeste større by er Vesoul, 40 km herfra, der er 60 km til Epinal. Søndag besøgte vi et par søndags/loppemarkeder i 2 af de nærmeste småbyer. Her har mange familier tømt gemmerne og forsøger at sælge ud for små penge. Byerne er hyggelige med blomster overalt, og selv i små landsbyer har man fantastisk flotte kirker.
Corre er som også de nærmeste småbyer virkelig "udkantsfrankrig". De fleste huse er gråbrune og forfaldne, for nogle år siden er man påbegyndt nye huse, men kun få af dem er færdige og beboede, de øvrige står halvfærdige. Byen har et supermarked, en bager, en kiosk, et apotek, et lille hotel, en kirke samt en frisør, så man kan få alle de basale ting. Vi har valgt, at havnen her, der er fin at ligge i, skal være bådens vinterhavn næste vinter, så vi vender tilbage hertil i slutningen af august.

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.