Fra Valence til Macon

Tirsdag 17 juli.

Vi sejler fra Valence lørdag, igen en solskinsdag. De godt 100 km tilbage til Lyon tager os 3 dage pga. modstrømmen, hvor vi da vi sejlede sydpå kunne sejle ca. 14 km i timen, sejler vi nu kun ca. 7 km i timen. Et par steder er vi nede på ca. 4,5 km i timen, men her har vi glæde af vores store hjælpemotor, der kan give os 3-4 km mere i timen. De 5 sluser, der igen bringer os 48 m op går hurtigt, kun ved én må vi vente, og i 3 af slusningerne er vi eneste båd i den store sluse. Vi har 2 overnatninger undervejs. Der er kun få rigtige havne ved Rhone, så den ene nat må vi ligge ved en gratis flydebro i St, Vallier sammen med en fransk båd, og så er det ikke plads til flere. Selve broen er fin, men det bliver en urolig nat, idet vi bliver kastet rundt et par gange, hver gang fordi en stor erhvervsbåd passerer med stor hastighed. Køkkenbordet bliver ryddet den ene gang, så der smadres et par glas. Franskmanden sejler tidligt, men da vi vågner kl. 8 er der andre gæster på broen. Et par lokale fiskere har fanget en megafisk – en eupæisk malle(silurus-glanis)(se billedet), som de via deres lille båd har fået op på broen. Fisken er 2,20 m lang og vejer nok 80-100 kg, så den bliver fotograferet på alle leder inden den vippes ud i vandet igen. 2. nat er vi igen i havnen i Roches de Condrieu med den flotte udsigt til vinmarker. Mandag sidst på eftermiddagen kan vi igen sejle ind den fine, nye havn i Lyon. Det gode vejr fortsætter, så i dag er der blevet vasket lidt og ellers slappet af.

Søndag 22. juli

Det bliver igen en uge i Lyon. Vi besøger denne gang bl.a. byens flotte og store kunstmuseeum. Her er billeder af  Rubens, Rembrandt, Monet, Van Gogh, Picasso og Matisse m.fl. Museet har til huse i et gammelt, flot palads lige ved byens store Rådhusplads. Rådhuset er i øvrigt et af de flotteste, vi har set i denne del af Frankrig. Vi bruger også denne gang en dag til togtur til Valence for at  hente bilen. Vi kører denne gang ad veje, der løber først langs Rhone og derefter langs Saone, så det er en flot biltur. Vi kører bilen til havnen i Chalon-sur-Saone, hvor vi regner med at være fremme igen om nogle dage. Spadsereturen herfra til jernbanestationen er gennem centrum af byen, der netop i disse dage har gøgleruge, så der er meget at kigge på.

Vi har nu aftalt plads til båden for næste vinter, idet vi har booket plads i en et år gammel havn i byen Auxonne ved Saone fra september, vi har set billeder af havnen, og der ser fint ud.

Her i havnen møder vi igen tilfældigt Præstøbåden Gimle med John og Birthe – sidste år mødte vi dem i Nugent ved Paris. Vi ligger et par dage sammen med dem ved samme bro i havnen. Det er hyggeligt at mødes på bådene og høre om deres sejlads og få udvekslet erfaringer om havne, sluser og kanaler m.m. Vi regner med at sejle nordpå ad Saone igen i morgen.

Onsdag 25. juli

Mandag har vi igen en fin sejltur ud af Lyon og op ad Saone. Vi har kun én slusning, 4 m op, og efter 30 km gør vi holdt ved en lille bro med plads til 6-8 både i byen Treveaux.Her er el og vand, og vi kan benytte badefaciliteterne på campingpladsen lige ved siden af broen. Vi bliver her to dage og går tur i byen, der af Michelin er udvalgt til at være mellem 100 småbyer i Frankrig, der er et besøg værd. Byen skråner ned mod floden, og fra det lille kirketorv har man en fantastisk udsigt over floden og dalen. Selve den gamle by er præget af forfald, og sjældent har vi set så mange tomme butikslokaler. Om natten ligger vi lige ved siden af store hotelskibe, der også gør stop her.

I dag sejler vi kun godt 20 km uden slusning, inden vi gør holdt i en lille flodby, Montmerle. Også her er der en lille bro med plads til 6-8 både lige ved campingpladsen.

Søndag 29. juli

Selvom vi oplever, at der ikke er særlig mange lystsejlere på Rhone og Saone og kun sjældent danske både, ligger vi onsdag eftermiddag ved et forunderligt sammentræf 3 danske både på stribe ved den lille bro i Montmerle, en sejlbåd på vej nordpå, en lille motorbåd fra Nykøbing Mors og os. Ægteparret i motorbåden købte båden sidste år, har sejlet ned til Middelhavet, er vendt om og vil nu sejle tilbage til Danmark, de regner med at være hjemme igen til september. De når vist ikke at se ret meget andet end floder, kanaler og sluser.

Torsdag sejler vi igen kun 20 km og har én slusning 2,90 m op, så vi kan før frokost lægge til ved en lille bro i Creches sur Saone. Her bliver vi hjulpet med fortøjning af en dansker fra en motorbåd, der er på vej sydpå. Vi ligger også her ved en campingplads, hvor der også er adgang til en stor badesø. Boe benytter muligheden til at blive kølet lidt ned, Den sidste uge har vi haft temperaturer omkring 35 grader.

Fredag har vi årets korteste sejlads, 11 km til Macon. Her kender vi den nye, store havn fra da vi sejlede sydpå. Vi vil holde en uges pause her og bl.a..se OL på TV. Havnen her har ikke internet, men vi vil i morgen cykle til en Mac Donalds et par km herfra og igen benytte deres internet, der er meget fine cykelstier her i byen. Medens dette skrives, har vi netop observeret, at John og Birthe er sejlet ind i havnen.

Hanne Hansen 28.08.2012 20:30

Kære Inga! Tak for hilsen, ja nu er det desværre ved at være slut for i år, vi har nydt det. Vi er i nu i Auxonne og nok i Danmark om et par uger. Hilsen Hanne

Inga Leerberg 28.08.2012 19:07

Har lige siddet og set et par film serier fra jeres spændende tur ned igennem Frankrig, turen somren og det gode vejr.
Hilsen og på gensyn til jer begg Inga L.

Karen og Art 04.08.2012 22:42

Dejligt med godt nyt fra jer. Vi har det fint og nyder sommeren. Vi havde besøg af Jens Peder og Jytte i går. Hyggeligt. Glæder os til at se jer!

Hanne Hansen 06.08.2012 16:46

Tak for hilsen. Godt at I også har lidt sommer. Vi er i dag nået til Chalon igen og har stadig flot vejr. Vi ser også frem til et gensyn. Hilsen Boe og Hanne

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.