Gensyn med Petite Saone og Grand Saone

Søndag 30. maj:

I år påbegyndte vi vor tur til Frankrig den 12. maj og efter 2 overnatninger undervejs på fine kroer i Tyskland, ankom vi til båden i Corre torsdag den 14. maj.
Båden havde klaret overvintringen i vandet på fineste vis, så alt fungerede ved ankomst.
Vi tilbragte 2 uger i havnen med klargøring af båden til sommerens sejlads. Båden blev vasket og et par små rustpletter blev slebet og malet. Vi fik sat vor sprayhood op, der blev skiftet olie og motorerne blev afprøvet. Hanne blev klippet hos den lokale frisør, og vi foretog  nogle indkøbsture til den nærmeste storby, Vesoul, 32 km fra Corre. Her findes flere gigantsupermarkeder, så nu er vi forsynet med lonylige-mælk, vin, køkkenruller mm til en stor del af sommeren. Vi fik også mulighed for at nyde solen på bagdækket, vi havde få kølige og blæsende dage, kun 1/2 dag med regn, og dagtemperaturerne er noget højere end i Danmark, så vi har indtaget de fleste måltider på agterdækket. Nattemperaturerne har til gengæld været lave, så er det godt at have en varmeblæser ombord.
Torsdag den 28. maj sejlede vi så sydpå ad Petite Saone, en tur vi nu har sejlet nogle gange og har beskrevet i rejsebreve fra 2013 og 2014, men vi bliver alligevel hver gang betaget af den meget flotte natur og det rige fugleliv. Vi ser og/eller hører fiskeørne og andre rovfugle, storke, hejrer, svaner, nattergal, måger, skarv samt mange småfugle, f.eks den smukke blå isfugl, sangdrosler, havesangere, vipstjerter m. fl. Ved bredden vokser mange steder gule iris og flotte hybenroser mm, og i vandet er de gule nøkkeroser sprunget ud. De mange selvbetjente sluser kender vi også, så slusningerne er næsten rutine, og vi havde stort set ingen ventetid, så hvor vi de andre år har overnattet 3 gange inden Auxonne, gjorde vi i år kun 2 stop, og sejlede i går 8 1/2 time og nåede Auxonne, vor vinterhavn fra 2012 til 2013 ved aftenstid. Vi bliver her et par dage inden vi sejler videre sydpå. Vi har ikke endeligt besluttet, hvor langt vi sejler, inden vi vender tilbage til Corre i starten af juli for at tage en lille sviptur tilbage til Danmark for bl.a. at deltage i et vennepars sølvbryllup.
Rejsebrevet skulle egentligt være sendt herfra Auxonne, men internettet er her så svagt, at det ikke er muligt at arbejde med hjemmesiden, så fortsættelse følger:

Torsdag 4. juni

Tirsdag sejlede vi fra Auxonne, vi havde et par dejlige solrige dage her med en lille regnbyge mandag, og vi fik også besøgt en af vore stamrestauranter. Vi passerede St. Jean de Losne, der er Europas største indenlandske havn, hvor mange har deres båd liggende for vinteren. Vi har tidligere besøgt byen, der er lidt trist og grå, så da det var rigtig flot sejlvejr fortsatte vi til Seurre, hvor der er fine gæstepladser. Her nød vi en solrig eftermiddag samt en flot solnedgang fra agterdækket. Vi er nu på Grande Saone, hvor sluserne er store og betjente, hvor der også er erhvervstrafik og kræves, at man har redningsvest på under ophold i slusen, men såfremt der ikke er en større båd på vej, bliver vi sluset uden ventetid. Ved flodens bredder er der som tidligere år mange lystfiskere, men i år er der flere end tidligere, og det man kunne tro var en spejderlejr med sove- og servicetelte, campingvogne mm, er store familie-/ vennegrupper, der er samlet for at fiske, den slags "lejre" er nu rigtig mange af. Onsdag fortsatte vi så sydpå til Chalon sur Saone, hvor vi efterhånden har tilbragt mange dage og nyder godt af havnens fine faciliteter, den nærliggende storby og det megastore indkøbscenter lige ved siden af havnen. Da der tillige er havnefest i den kommende weekend ,bliver vi her i nogle dage. I dag vil vi fejre vor 32 års bryllupsdag med en god middag i byens restaurationsgade.

Vor plan er herfra at sejle et stykke tilbage den vej, vi kom fra da vi i 2012 sejlede fra Dezice, vor første franske vinterhavn.

Hanne Hansen 08.06.2015 21:06

Ja, tak, vi nyder fuglesangen og naturen. I dag også lidt arbejde med 16 slusninger og 7 timers på Canal du Centre. Rigtig flot vejr 🌞.Solnedgang ved kanalen

susanne 07.06.2015 20:58

lyder som sædvanlig utrolig dejligt og masser af fugleliv må være skønt at opleve,fortsat god vind og tillykke med bryllupsdagen <3 .Her er alt vel

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.