Decize, Digoin, Roanne, Nevers, Decize

Årets sidste sejlads

Søndag 14. august 2011

Tirsdag bruger vi til at orientere os lidt i vor nye ”hjemby” Decize, som er på størrelse med en mindre dansk provinsby. Byen har en gammel bykerne med lidt bymur omkring fra den sene Middelalder, men er ellers præget af sin beliggenhed ved Loire og 2 kanaler. Lige ved havnen ligger et stort regionalt sygehus, og i den modsatte ende af byen er der en station. Byens hovedattraktion er en 900 m. lang allé med gamle platantræer, hvoraf de ældste er fra 1771 Der findes en mindre bybus, der kører på kryds og tværs i området 10-12 gange hver dag, og alle over 65 år kører gratis, så det benytter vi os også af, nu da vi kun har en cykel tilbage. Der findes en del restauranter i området omkring den gamle bykerne, ligesom der også er en restaurant ved havnen, hvor der desuden er et mindre, nyt hotel med 12 værelser samt indtil nu 10 feriehuse, så vi føler, at vi har fundet det helt rigtige sted som udgangspunkt for næste års fortsatte sejlads i Frankrig.

Onsdag og torsdag fortsætter vi sejladsen på Canal lateral du Loire. Vi sejler i alt 64 km og i 16 sluser kommer vi 47 m op. Onsdag vil vi lægge til for natten i en lille havn i en sidekanal, hvor vanddybden ifølge vort kanalkort er 1,20 m, men da slusemesteren hører det, fortæller han, at vanddybden nu kun er 90 cm og da vi jo stikker 1,10 m, må vi igennem et par sluser mere og lægge til ved et lille anlægssted uden andre faciliteter end vand i byen Diou. Vi kan ikke nå længere, da alle sluser lukker kl. 19. Vi ligger fint her, udover os er der også en mindre båd, og torsdag morgen kan vi købe friskt morgenbrød hos et lille supermarked 50 meter fra båden.

Torsdag finder vi en fin plads i havnen i Digoin. For at komme ind i havnen skal vi sluses 3,90 m op og igen sejle over Loire i en ca. 250 m lang kanalbro bygget i år 1834. Vi er sejler nu på Canal du Centre, som vi vil fortsætte af næste år. Havnen ligger i en udvidelse af kanalen ca. 500 m. inde. I den ene side er en ældre lystbådehavn med plads til ca. 70 både, og i den anden side har udlejningsfirmalet Les Canalus til huse med deres både, så her er en livlig trafik, dels af både der sejler forbi på kanalen, udlejningsbåde der afleveres eller modtages, samt små og store udflugtsbåde der sejler ud og ind. 

Da vi erfarer, at her den 15. august hvert år afholdes ”Vandets fest”, med forskellig underholdning på og ved vandet, beslutter vi os for at blive her, hvor vi har plads i første række, til tirsdag. - Digoin er hovedbyen for den franske keramik- og porcelænsfremstilling. Fabrikken, der blev startet i 1872, producerer hvert år 1000 tons, hvilket svarer til 80.000 tallerkener + 30.000 kopper + 15.000 andet porcelæn pr. dag, og har 9000 forskellige dekorationer. Vi besøger keramikmuseet, der rummer mange eksempler på hele fabrikkens flotte produktion. Havnen har ikke internet, men da vi lokkes af et skilt, der fortæller at et nærliggende hotel med restaurant har trådløst internet, får vi også mulighed for over et par gange at smage på et par af områdets lækre specialiteter, snegle i hvidløgsssmør samt frølår. I supermarkedet køber vi en anden regionsspecialitet, brændte, knaldrøde mandler, der koster en fjerdedel af, hvad brændte mandler, ellers koster og smager skønt.

Lørdag den 20. august

”Vandets fest” starter med en friluftsgudstjeneste om formiddagen på byens festplads, der ligger lige ved kanalen. Om eftermiddagen udkæmpes der forskellige dyster fra et par fladbundede pramme. Først forbindes de to pramme med en planke, og så gælder det om at få modparten skubbet i vandet ved hjælp af en sandsæk. Dernæst sejler de to både mod hinanden og en af ”besætningen” står klar bagpå på båden med en ”lanse” og en plade, hængt foran på brystet, pladen skal rammes for at få skubbet modparten i vandet. Der dystes hele eftermiddagen, og byens befolkning er medlevende tilskuere på kanalbredden. Det lokale brandvæsen er også til stede og giver bl.a. eksempler på, hvordan de kan redde nødstedte op af vandet. Om aftenen er der grillfest med dans samt lys-teater ved kanten af Loire.

Tiden fra tirsdag til i dag lørdag bruger vi til en sejltur frem og tilbage ad Le Canal de Roanne à Digoin og et 2½ dages ophold i Roanne.  Kanalen, der er ”blind”, blev åbnet i 1838 og slutter i et stort havnebassin i byen Roanne, med plads til 100 både, hvor vand fra Loire ledes ind i kanalen via en sluse, beskyttet med et højtvandslukke. Kanalen er 55,6 km lang, der er 10 sluser, den dybeste er 7,19 m. Vi bruger 1½ dag hver vej og sejler i et meget naturskønt område, flere steder med udsigt til Loire og Loiredalen. Der er kun få både, der tager denne afstikker, så vi har næsten kanalen og sluserne for os selv. På vejen ”op” til Roanne gør vi ophold i en lille hyggelig havn med 20 pladser ved kanalen i Briennon, og på vejen ”ned” ligger vi som eneste båd ved et Halte Nautic i la Croix Rouge ude i naturen, sammen med en autocamper. Der findes vand og et toilet, og så kan vi høre høns og gæssenes skræppen fra et hus på den anden side af kanalen.

Det store havnebassin i Roanne er pt. næsten helt dækket af vandpest, der står massivt fra bund til top, ænderne kan ”gå på vandet”, og vi kan næsten også, så al den tid vi ligger der ”kører” en stor vandmejetærsker, med ”skovle” som en floddamper på Mississippi frem og tilbage i bassinet og ”høster”, og der køres mange læs bort. Da mange både og husbåde, især engelske bruger havnen til vinterophold, er det virkelig nødvendigt at få fjernet vandpesten. Også uden for havneområdet er pesten ved at brede sig, ligesom der er mange vandplanter i kanalen. Vandet er klart og rent, men da vandet fra Loire indeholder store mængder kvælstof får kombinationen af sol og gødning vandplanterne til at vokse eksplosivt i havnen og i kanalen i nærheden af Roanne, så farten nedsættes drastisk her, da vandplanterne sætter sig fast i skruen.

Byen Roanne er en ret stor by med bycentrum med gågader og en del gamle huse, men den er nok mest kendt som en gastronomisk højborg, idet der findes 8 Michelin-restauranter i byen. En af Frankrigs mest berømte Maison Troisgros har i 40 år haft 3 stjerner. Desværre er restauranten ferielukket mens vi er i byen, det er måske også heldigt for pengepungen, da billigste hovedret koster omkring 75 Euro. Vi finder en anden god restaurant, hvor vi nyder en god charolaisbøf.

Sidst på formiddagen i dag er vi tilbage i Digoin, hvor vi vil blive weekenden over.

Fredag den 26. august

Efter 2 dage i havnen i Digeon bruger vi mandag og tirsdag til at sejle de 64 km og 16 sluser(47 m ned)tilbage til Decize. Vi gør ophold for natten ved et af de gratis liggesteder i Beaulon, hvor der lige er en enkelt plads tilbage, og her er oven i købet også el. I forvejen ligger der flere hollandske husbåde, generelt oplever vi, at alle de steder, hvor det er gratis eller næsten gratis ligger engelske eller hollandske både eller husbåde på det meste af den plads, der er. De ligger så her en stor del af sommeren, inden de sidst på sæsonen sejler til deres vinterhavn. Natten mellem tirsdag og onsdag ligger vi så igen i vor nye vinterhavn i Decize og efter at have set andre muligheder for ”vinterhi”, er vi glade for at have valgt denne dejlige moderne havn.

Da vi sejlede til Decize fravalgte vi afstikkeren til Nevers for at komme hurtigere til Decize, så onsdag sejler vi 35 km tilbage ad Canal lateral à la Loire og via dennes 6 sluser(17 m ned) + to 3 m sluser og en flot 1½ km kanal ind til havnen i Nevers. Havnen ligger på den ene side af floden Loire og selve byen Nevers på modsatte side af floden. Byen er meget flot og kaldes også byen med de mange spidser pga. de mange tårne. Der findes utrolig mange flotte og gamle bygninger i byen, bl. a Grevepaladset fra det 16. århundrede og Domkirken, hvis ældste dele er fra det 10. århundrede. Kirken, der blev stærkt beskadiget ved et bombeangreb i 1944, er restaureret med bl.a. rigtig mange moderne blyglasruder. Der findes en del andre kirker, rester af bymur fra det 16. århundrede, smalle, gamle gader samt en flot triumfbue ”Porte de Paris” fra det 18. århundrede, så der er rigtig meget at kigge på.

Her fra Nevers er der direkte tog til Paris, så lørdag rejser Boe med tog til Roermond for at hente bilen der. Vi har så bilen til rådighed den sidste tid i Decize, så vi også kan se noget af området fra landsiden.

De sidste 3 uger har vi haft meget flot vejr med temperaturer op til 35 grader og næsten ingen regn. Vi har fået enkelte tordenbyger, men her til morgen vågner vi ved et voldsomt uvejr med blæst og regn, og det ser ud til at regnen varer ved hele dagen, så vi tilbringer tiden inden døre på båden.

Tirsdag 30. august 2011

Weekenden byder på fint vejr igen, så Hanne udforsker Nevers på cykel, mens Boe har en 9 timers togrejse med stop i Paris til Roermond, hvor bilen er køreklar. Med en overnatning undervejs er han tilbage igen søndag sidst på eftermiddagen, så turen i bil og med tog er en del hurtigere end med båd.

Mandag er så dette års sidste sejldag fra Nevers tilbage til Decize. Vi har igen flot vejr og nyder turen. Vi vil nu bruge en uges tid til at vaske i bund, gøre båden vinterklar og lukke af for vinteren, inden vi sidst i næste uge vender næsen mod Danmark. Vi vil nok benytte os af muligheden for nogle stop undervejs for at få så meget ud af turen som muligt.

Her i Decize er det så tid til at gøre status over turen:

Vi har haft en fantastisk tur, vi har sejlet i meget naturskønne områder, vi har set mange interessante ting undervejs. Flere områder, vi har sejlet igennem er præget af forfald, og industri er så at sige ikke eksisterende. Vi er meget tilfredse med den rejserute, vi har valgt. Sluserne har føltes som fine afbræk på sejladsen, selvom de stort set alle har været forskellige. Vi har kun mødt venlighed og imødekommenhed overalt, men kun meget få kender det danske flag. Muligheder for madindkøb har været gode – priserne er næsten som i Danmark, men der findes kun yderst få dieseltanke ved vandvejene.. Vi har været begunstiget med meget fint vejr, vi har ikke haft uheld undervejs. Den brugte kilerem, vi fik foræret har holdt til hele turen. Den stjålne cykel er erstattet af forsikringen. Båden har kun fået småskrammer undervejs, det klares med lidt maling.

Havnene her i Frankrig er meget forskellige, der er få moderne og mange ældre og forfaldne. Der findes en del gratis pladser, nogle med el. Vi har, når det har været muligt, ligget i rigtige havne og benyttet havnens faciliteter. Det er relativt få havne der har internet, der er flere med vaskemaskiner.

Vi har sejlet i 250 timer.

Vi har sejlet 1500 km.

Vi har passeret 298 sluser.

Vi har ligget i havn i 100 nætter og betalt ca. 6850 kr. for havnepenge, el, vand, internet og vask

Vi har besøgt 42 forskellige havne/liggesteder.

Vi har brugt ca. 800 l diesel til ca. 8660 kr.

Vignetten for sejlads i Frankrig har kostet 2940 kr.

Vi er enige om, at pengene er givet rigtig godt ud, og vi glæder os til at fortsætte sejladsen herfra næste år.

 

Bodil 01.09.2011 10:17

Det har været hyggeligt med jeres breve. Velkommen hjem om kort tid.
I slipper forhåbentlig for vand fra oven, når I vender hjem.
Hilsen
Bodil

Hanne Hansen 01.09.2011 12:57

Kære Bodil! Tak for din hilsen. Vi vil bestræbe os for at tage det gode vejr med til Danmark. Vi har stadig 25 grader og sol. Hils Thorkild. Hilsen Boe og Hanne

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.

23.07 | 15:07

Forsat god tur

21.06 | 18:24

Ser hyggeligt ud 🍷😎
Kh Susanne