Fra Lyon til Corre på Saone og Petite Saone

 

Corre , tirsdag den 6. september

Ja, så har vi igen sejlet turen fra Lyon og her til Corre. Nu gik det op i sluserne, men alle slusninger gik fint og hurtigt. Vi oplevede flere gange på Saone at være eneste båd i en stor sluse(185x12 m), hvor vi skulle hæves 3 til 4 meter, så der blev brugt meget vand til vores "lille" båd. Kun en enkelt gang blev vi sluset sammen med et stort fragtskib. På Petite Saone, hvor sluserne er 40 x ca 5-8 meter var vi også mange gange alene, men ellers kan der normalt være 2 både af vores størrelse, når vi sluses op, og kun en gang måtte vi vente som båd nummer 3.

Vi gjorde igen en uges stop i Chalon sur Saone, her mødte vi igen Marianne og Svend Erik fra Hurup i deres båd Bigger Boots, de var nu på vej sydpå efter deres ophold i Corre, vi havde et par dages ophold i Macon, Tournus, Auxonne og Gray samt enkeltnætter i de havne, vi besøgte på vejen sydpå. Nord for Macon ville vi for første gang besøg byen Pont de Veaux med båd. Havnen ligger for enden af en 3 km lang sidekanal til Saone med en sluse mod floden. I alt skriftligt materiale om kanalen står, at vanddybden er 120 cm som minimum, så da vi stikker 110 cm, skulle der være dybt nok til os, og mange både af vores størrelse ligger også i havnen. Det viste sig dog, at der var meget lavt, så den sidste km sejlede vi i mudder. Havnefogeden mente ikke, at der ville være problemer ved udsejling, men vi turde ikke blive mere end en nat, og det var vist heldigt, for næste morgen var der endnu lavere, så vi kom kun ud gennem mudderet ved at bruge fuld maskinkraft og kunne alligevel kun sejle meget langsomt, i henhold til vores dybdemåler stak kølen ned i 10-15 cm mudder.

Vore lavtvandsproblemer var dog ikke forbi. I Gray fortøjede vi en søndag ved en fast kaj i havnen ved campingpladsen, et sted, hvor vi har ligget flere gange. Efter aftensmaden udbrød der dog panik i havnen, da vandstanden faldt ca 50 cm på 20 minutter, og flere både stod på grund. Vi hang fast på en betonkant, men det lykkedes at få løftet/skubbet båden fri, og vi måtte fortøjes uden på en anden båd ved en kaj, hvor der var dybere. Andre både blev skubbet og trukket ud fra det lave vand, en lejebåd blev i projektørlys trukket ud af et håndbetjent wirespil af mandskab fra udlejningsfirmaet. Ved midnat var der igen ro i havnen, og vandstanden var steget lidt igen. Næste formiddag var der møde for alle involverede med folk fra VNF, der jo står for vedligehold af alle Frankrigs vandveje og kanaler + sluser. Forklaringen var, at en niveaumåler ved udløbet af et vandreservoir var blevet defekt, så der ikke tilførtes tilstrækkeligt vand til floden. Den vagthavende teknikker var ikke nærværende og aflæste tilsyneladende ikke sin telefon med SMS-beskeder og reagerede ikke på telefonbeskeder før flere timer efter. Lederen af VNF i Gray forsøgte at affærdige problemet med at det jo var søndag, så det var jo forståeligt, at vagthavende ikke reagerede, og at han kunne jo være flere timer væk.

I Auxonne traf vi Solveig og Niels fra Ishøj, der sejlede ind som nabo til os i havnen i deres LM27 Sunway. De var startet fra Danmark 3 måneder før, de havde vist regnet med, at de også kunne nå hjem i år, men havde indset, at det blev for presset, så de havde fundet en lille havn ved Petite Saone, hvor båden kunne overvintre og så ville de tage frem og tilbage med bus, tog og fly. Vi holdt danskertræf til natmarked i Auxonne, da også en dansker, Gunner, der bor på sin båd i havnen, fulgtes med os. Efter Auxonne mødtes vi med Solveig og Niels i de næste 3 havne og sluttede af med en afskedsmiddag på vores stamrestaurant i havnen i Port sur Saone. De havde en slusning næste dag til deres havn Fouchecourt, og vi havde 4 til Corre, hvor vi ankom torsdag.

Vore sidste dage her i Corre går med lidt afslapning, vi har stadig sommervejr med ca 25 grader, lidt rengøring, nedpakning, vinterklargøring af båden, nedtagning af sprayhood samt afdækning med presenning mm, vi regner med at køre herfra i weekenden, så vi kan være i Danmark i starten af næste uge.

Vi har haft en meget fin sommer, selv om højvandet forsinkede vor afsejling fra Corre har vi alligevel haft 65 overnatninger i fremmede havne. Vi har sejlet i 130 timer, haft 112 slusninger og passeret 8 tunneller. Vi har ikke haft uheld eller sygdom. Vi har haft rigtig mange soldage, de fleste byger er faldet om aftenen eller om natten. Vi har nydt den franske natur og ser frem til næste sommer.

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.

23.07 | 15:07

Forsat god tur

21.06 | 18:24

Ser hyggeligt ud 🍷😎
Kh Susanne