Poincy 11. juli

Overskrift 1

Rejsebrev 5.

Mandag 27. juni

Indtil nu 10 dage uden sluser, 10 dage i samme havn, Hanne kender nu havnen, byen Sillery og omgivelser samt buskøreplanen til Reims. 50 m fra havnen ligger en af de nationale kirkegårde fra 1. verdenskrig, hvor 11300 hvide gravsten vidner om de heftige kampe, der dengang blev udkæmpet . I øvrigt findes der i alt 19 af den slags ”hvide kirkegårde” i området. I byen findes ellers kun kiosk, supermarked, frisør og apotek. Dog opdager vi på en cykeltur, at der lidt uden for byen kun 1 km fra havnen ligger endnu en Michelinrestaurant. Da der er lukket først på ugen, skal den besøges på fredag – Boe kommer tilbage fra Tyrkiet torsdag.

Hanne er så heldig, at årets sommerudsalg starter i Reims den dag Boe rejser til Norge, så udover museeumsbesøg bliver visakortet også brugt lidt. Der er hedebølge i området, 37 grader i skyggen – 42 grader i båden, så tiden fordrives mest på agterdækket om aftenen i selskab med en god bog, baguette, fransk ost og et par glas rødvin.

Hanne er dog ikke alene på båden, men har selskab ombord hver nat, idet en flok af havnens ænder har udset sig bådens badeplatform som natlogi. Hver aften efter solnedgang lyder der plask og puslen, og selv om de jages væk, vender de tilbage. Ænder er dog ikke renlige, så der må arbejdes lidt med skurebørsten næste dag.

Onsdag 29. juni

Det varme vejr fortsætter tirsdag, men kl. 20 bliver der mørkt som om natten, og vi rammes af et voldsomt tordenvejr, der varer flere timer. Det regner kraftigt og i ca. et kvarter hagler det med hagl på størrelse af valnødder - Hanne har aldrig oplevet noget tilsvarende, heldigvis er båden vandtæt, så der kommer ikke vand i portvinen. Hun hører i dag, at nogle af haglene har lavet huller i og ødelagt flere biler her i området. Tordenvejret har fjernet varmen, så der nu er mere normale sommertemperaturer.

Mandag den 4. juli

Boe kommer tilbage torsdag aften. Vi slapper af fredag og spiser på Michelinrestauranten Relais de Sillery om aftenen. Vi får en lækker tre retters menu med mellemretter for et efter danske forhold beskedent beløb. Lørdag nyder vi endnu en dejlig solskinsdag i havnen, og søndag forlader vi Sillery efter 16 dages ophold. Vi sejler videre ad Canal latéral de l´Aisne à la Marne i pragtfuldt solskinsvejr. Vi har først 3 slusninger, hvor vi i alt kommer 8 m op. Dernæst sejler vi gennem Mont-De- Billy tunnelen, der har en længde af 2302 m. Heldigvis er der lidt lys i tunnellen, men ellers er det med at holde tungen lige i munden under gennemsejlingen af den lange tunnel. Da der kun er plads til én båd, er der lysregulering, men vi er heldige, at der er grønt lys, da vi når frem. Den sidste strækning i denne kanal går det nedad igen 8 sluser på 8 km – i alt 22 m, men også her er vi heldige og kommer hurtigt igennem, så vi vælger at fortsætte 10 km mod øst ad Canal Lateral à la Marne, hvor 2 sluser får os endnu 4 m ned inden vi lægger til i en lille havn i Mareuil-sur-Ay. Her nyder vi resten af søndagen i solen på bagdækket, og da der her er vaskemaskine, får vi vasket sengelinned og viskestykker. I dette område ser vi turens første vinmarker.

I dag vil vi sejle en kort tur med 2 slusninger – 4½ m ned - til den store champagne-by Epernai, men da den lille, dyre havn er tæt pakket - bådene ligger flere uden på hinanden – og vi desuden besøgte byen for to år siden – vælger vi at sejle videre af floden Marne til en lille by Cumières 6 km derfra. Her er en lille bro med plads til 3 både, der ligger 2 i forvejen, og her er gratis ophold med  el og vand. Her ligger vi med udsigt til utallige vinmarker samt kanalen, og her er stille og roligt, der høres kun et livligt fuglekvidder. Langs floden er opstillet et antal menneskestore figurer i pladejern, der viser vinbondens forskellige arbejdssituationer under arbejdet med vinstokke og fremstilling af vin. Vi cykler tur i byen og til vinmarkerne. Her i byen er der omkring 50 champagneproducenter, hvoraf 12 har eget udsalg af champagne, de øvrige har fælles produktion. Vi besøger en af de 12 og får smagt den gode champagne samt får købt nogle flasker til godt under butikspris.

Torsdag den 7. juli

Tirsdag og onsdag ”sejler vi i champagne” – eller rettere sagt med vinmarker på næsten alle flader på begge sider af floden – et flot syn. I det hele taget er der en meget flot natur på denne strækning med nøkkeroser m.m. Vi har disse 2 dage 9 slusninger – i alt ca. 18 m. ned. Ved første sluse får vi udleveret en fjernbetjening, som vi bruger til at igangsætte de næste sluser. De første tre sluser har skrå slusevægge, så her fastgøres vi på flydebroer midt i slusen. Tirsdag gør vi holdt for natten ved et campingområde i byen Dormans, her er en lille flydebro med plads til 3 både, og vi kan bruge campingpladsens faciliteter mod betaling og få købt stort ind i et supermarked i byen. Onsdag ligger vi i byen La Ferté-sous-Jouarre.  Her er en kommunal bro med gratis el og vand med plads til ca. 10 både. Indtil nu har der ikke været deciderede havne ved Marne, men kun ganske få muligheder for at lægge til ved en kommunal bro med plads til 1-3 både og de færreste steder med faciliteter.

I dag, torsdag vælger vi at sejle en kort tur med kun to slusninger (4,5 m ned), vi er nu nået ned til landbrugsland med korn m.m. – flere steder er der høstet - til en lille privat havn, Poincy med ca. 10 pladser.  Vi har læst os til, at her skulle være internet, som kun findes ganske få steder, også selv om det står anført i brochurer. Havnen har internet, så her tager vi en overnatning, selvom stedet ligger langt fra alt, og havnen og dens faciliteter er i dårlig stand, men dog fungerer. Vi har de sidste dage haft fint vejr med behagelige temperaturer, og vi er sluppet med få dråber regn.

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.