Macon-Chalon samt biltur til Cahors m.m.

Mandag 6. august.

Vi har en fin uge i Macon, vi cykler ind til byen et par gange, men nyder ellers det gode vejr på båden. Vi får igen snakket med Birthe og John, der har besluttet sig til at blive i denne havn vinteren over. De fortæller os, at de to gode cykler, de købte sidste år, blev stjålet fra dem i Lyon natten efter, at vi sejlede derfra. Cyklerne var låste, men ikke låst fast til båden, hvor de stod på fordækket. Broerne i havnen er sikrede med kodelås, som skal slås til, når man går ind og ud, så om der alligevel har været åbent om natten vides ikke.

Fredag sejler vi fra Macon, vi har kun 29 km og ingen sluser til Tournus, hvor vi igen er heldige at få den sidste plads ved den gratis bro med el. Der kommer hele weekenden rigtig mange både, så flere må fortøje på meget dårlige pladser. Byen summer af liv i hele weekenden. Lørdag formiddag er der stort gademarked med æg, grøntsager, ost, kød m.m. samt de samme boder med tøj m.m. vi har set ved andre gademarkeder. Hele søndagen er der loppemarked for både professionelle og private langs kajkanten. Vi har flot vejr, men lørdag aften får vi regn og et mindre tordenvejr. Søndag aften er der igen tordenvejr, det ligger lige over os og varer i et par timer, og regnen pisker ned i mange timer.

I dag vågner vi til tørvejr og sejler ca.30 km mod Chalon-sur-Saone. Vi har kun én sluse 2,50 m op. Vi kan sejle direkte ind i slusen, så vi er fremme allerede ved middagstid. Havnen her er pakket med både, og de fleste af gæstesejlerne er udlejningsbåde, dem har vi ellers kun set ganske få af fra Macon og sydpå, men vi finder alligevel en god plads, så vi vil igen tilbringe en uge eller to her. Vi har konstateret, at bilen står, hvor vi placerede den, så måske skal den bruges lidt igen.

Lørdag 18. august

Vi bliver 2 uger her i Chalon. Vi har en god plads, der er livlig aktivitet med mange nye både hver dag, mens vi ligger her, ligger her også 6-7 danske både bare en enkelt dag, primært sejlbåde. Vi benytter igen lejligheden til at spise et dejligt måltid hos Fanny, Michelin-restauranten i restaurantgaden. Søndag kører vi i bilen til Auxonne for at se havnen, hvor vi har booket vinterplads til båden. Havnen ser ok ud og ligger ikke langt fra byen, der ser interessant ud.

I denne uge bruger vi tre dage til en biltur til Sydfrankrig, vi kører knapt 1500 km. Vort første stop er i Cahors, en interessant by ved floden Lot. Vi kører også 20 km vest for byen til Caix og ser Margrethe og Henriks vinslot. Her er meget velholdt, de flotteste vinmarker i området. Værtsparret er desværre ikke hjemme, så vi må finde overnatning i et ”bed and breakfast”, det er heller ikke dårligt, vi bor i et flot værelse med tilhørende luksusbadeværelse og får dejlig morgenmad for 60 Euro. Aftensmaden spiser vi i Cahors. Det regner, så vi kører lidt rundt for at finde et spisested. Vort første stop viser sig at være en Michelin restaurant, vi får det sidste ledige bord og får en lækker middag, gåselever og limosinebøf.

Næste dag kører vi næsten 200 km langs Canal-du-Midi og kigger på nogle af havnene og sluserne, som der er rigtig mange af. De fleste er høje og med selvbetjening, vi gjorde bl.a. ophold ved en slusetrappe med 9 sluser på række. Det er et tilløbsstykke med mange tilskuere, der følger dramaet, hvor bådene bliver kastet rundt, når slusepersonalet lukker vand ind fra de ovenover liggende sluser med en styrke som var det Niagara-vandfaldene. Der er mange udlejningsbåde, så vi vil overveje lidt, om vi vil sejle dertil senere. Landskabet omkring kanalen er flot, i øjeblikket er der næsten kun solsikker og vin, men også mange platantræer, selvom træerne ved kanalen er syge og ved at gå ud. Vi gør et meget kort ophold i Carcassonne , hvor la Cité er er by, som den så ud inden for fæstningsmurene  i 1200-tallet. Byen er interessant, men vi har aldrig før set så mange turister samlet på et sted, så vi vælger at køre hurtigt igen. Også denne dag overnatter vi godt i et ”bed and breakfast”,(dem er der mange af her i Frankrig) denne gang lige midt i vinmarkerne, så vi benytter lejligheden til at besøge en vinkælder og købe lidt vin med hjem.

Vi vil sejle mod Auxonne mandag. Ruten kan sejles på 2-3 dage, men vi vil gøre et par ophold på vejen, så vi er fremme omkring den 1. september. Vi lader bilen stå her og henter den, når vi når frem.

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.