Corre-Lyon retur på Petite Saône og Saone

Chalon sur Saône torsdag den  16. august

Så har vi sejlet i 3 1/2 uge. Vi har haft en fin sejlads med flot vejr. På vejen sydpå  overnattede vi ved campingpladsen i Gray samt gjorde et 3 dages ophold i vores gamle hjemhavn Port Royal i Auxonne. Her havde vi en lidt pudsig oplevelse. Vi kom til at ligge ved siden af en motorbåd af vores størrelse, der blev sejlet af 3 tyske damer, de havde en instrumentbro af stål liggende på agterdækket med nogle kendetegn, som var specielle for den bro vi fik “ skræddersyet” til vores båd. En af de gange vi lå i havn i Stettin i Polen, fik vi fabrikeret en  bro, så vi  kunne komme under broer, der var 4 m høje. Da vi 2011 sejlede fra Roermond i Holland mod Frankrig fik vi den pillet af, da brohøjden i Frankrig er 3 1/2 m. Den blev placeret i en aflåst garage sammen med bilen. Da Boe et par måneder senere hentede bilen, “glemte” han broen. Det viste sig nu, at de tyske damer havde købt deres båd i Roermond i år i den havn, vi lå i, med “vores” bro påmonteret. Forhåbentlig får de glæde af den, hvis de sejler deres båd til Tyskland.

Efter Auxonne havde vi en overnatning i Seurre og 3 i Chalon sur Saône, hvor vi lige nåede at besøge den gode fiskerestaurant Le Poisson Bleu, hvor indehaverne jo er svenskere. Som altid fik vi god fisk og blev modtaget som venner af huset.

Vort næste hovedmål, som vi ikke nåede sidste år pga motorproblemer var Lyon, så vi havde kun en enkelt overnatning i Tournus, tankede diesel i Macon og havde en overnatning ved et lille liggested midt mellem Macon og Lyon. Det er 3 år siden vi sidst besøgte byen og det var et behageligt gensyn. Alene sejlturen gennem byen under de mange broer kan måle sig med sejlturen gennem Paris. Vi lå 4 døgn i Confluence-havnen og kunne nyde folkelivet her både i dag- og aftentimerne. Vi gik også tur i dette nye område og er stadig imponerede over forskelligheden og fantasifuldheden i bygningerne. Boe besøgte igen det nye, fantastiske antropologisk/naturhistoriske museum, og Hanne tog en sporvognstur til det store indkøbscenter Part Dieu til slutudsalg i favoritbutikkerne.

Inden vi sejlede tilbage under broerne, sejlede vi lige de 3 km sydpå, så vi kunne vende rundt, der hvor Rhône-og Saône floderne mødes. Vi gjorde igen ophold ved det lille liggested mellem Lyon og Macon, hvor vi lå på nedturen. Vor næste ophold var 5 dage i Macon. Her var vi jo 3 uger sidste år, så vi kender omgivelser og faciliteter. Hanne benyttede muligheden for en klipning hos en frisør, hun tidligere har brugt 2 gange.

Indtil Macon har vi stort set haft hedebølge med dagtemperaturer i  skyggen på agterdækket på 35 grader og 43 grader i køkkensektionen i båden. Nu var der varslet en regnvejrsdag, og det kom til at holde stik. Den ene dag stormede og regnede det som en efterårsdag,  og sidst på dagen blev det kraftigt tordenvejr med skybrudsregn i 1/2 time, så det var godt at ligge i havn. Efter regnvejret faldt temperaturen lige ca 10 grader,men er nu igen for opadgående.

Efter Macon har vi ligget et par dage i Tounus. Her er det populært at ligge, dels fordi byen bl.a. har et gammelt kloster, der er et besøg værd, men måske lige så meget fordi det er gratis at ligge der med el og vand. Vi sejlede tidligt fra Macon og fik en fin plads, men har kunnet følge,  hvorledes sent ankommende både har haft svært ved at få plads,  og nogle har måttet sejle igen.

På vor sejlads sydpå mødte vi i en sluse et dansk sejlerpar i sejlbåden  Miss Mie fra København, og vi mødte dem igen i Lyon. De har solgt hus i Danmark og investeret i den fine sejlbåd for at komme ned og sejle på Middelhavet. Vi ønsker for dem, at de får deres drømme og forventninger indfriet. Vi har nemlig aldrig mødt så mange sejlbåde for nordgående som i år, som efter at have fundet ud af muligheden for sejlads på Middelhavet er vanskelig pga pludseligt, voldsomt skiftende vejrlig, enten ingen vind og fladt vand til inden for 1/2 time skift til voldsom blæst og 3 m bølger, hvilket fratager dem lysten til at vore sig ud, og de derfor kun får sejlet ganske få dage om årer, mistralvinden er hård, samt at havnepriserne er høje. De har nu opgivet og vender hjem.

Vi sejlede til vores favorithavn i Chalon sur Saône i går og bliver her en uge, inden vi sejler tilbage til Corre med små stop undervejs og lukker båden ned, før vi tager tilbage til Danmark for at møde vore venner på Fanø den 14. september, så dette bliver nok årets sidste rejsebrev.

Lise Mandrup 22.08.2018 18:48

Hej Hanne og Viggo Boe,
Dejligt at læse jeres breve, fra steder vi også kender og værdsætter.
Hilsen Preben og Lise, Anna the Brave

Hanne Hansen 22.08.2018 20:10

Tak for jeres hilsen. Vi følger også jeres tur mod Strassbourg med alle jeres små overraskelser. Måske ses vi på vores hjemrejse. Hilsen Boe og Hanne pt Seurrer

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.