Fra Chalon-sur-Saone via Louhans til Lyon

Sejlads på Saone og Seille

Lørdag 23. juni – St. Hansaften – Gabriels 3-års fødselsdag.

Så sejler vi igen efter 10 dages ophold i Chalon-sur-Saone, en fin by med en god havn.

 Lørdag cykler vi lidt rundt i byen for at orientere os. Især det gamle middelaldercentrum omkring domkirken Saint-Vincent, påbegyndt i 1090 er interessant. Søndag kører i en tur sydpå i bilen for at kigge lidt på de havne, vi senere vil besøge og for at se det hele fra landsiden. Det er rigtig flot vejr og vi finder ud af, at det kan betale sig at tage en afstikker med båden ad floden Seille, der er sejlbar til byen Louhans. En af byerne ved floden er Cuisery, der kalder sig ”Bøgernes By”. Her er hele gågaden ét stort bog/loppemarked. Mandag tager vi en tur i Chalon og dens omegn med bilen.

Fra tirsdag til fredag er Boe i Istanbul, med tog til Lyon og direkte fly derfra. Hanne får kigget lidt mere på byen og dens butikker, der bliver ikke shoppet så meget, da udsalget først starter den kommende uge. Også det lille Denon-museum aflægges et besøg. Museet er opbygget af Denon, der stammer her fra byen og var den første direktør for Louvre i Paris, det rummer bl.a. en fin samling malerier af hollandske malere, der tilhørte Rembrandt-skolen, men derudover bl.a. også en stor arkæologisk samling af fund fra egnen omkring Chalon samt en stor etnografisk samling.

Tæt på havnen, på en lille ø findes byens spisegade, hvor der er næsten dødt sidst på eftermiddagen, men hvor mere end 30 restauranter slår dørene op kl. 19. Vi spiser sammen på fiskerestauranten ”Den blå fisk”, der viser sig at være ejet af et svensk ægtepar, vi får en lækker 3-retters menu for bare 20 Euro pr. næse. Der ligger også 2 Michelin-restauranter i gaden. Disse har dog lukket i starten af ugen, så Hanne spiser alene på ”Hos Fanny” en aften og får en superlækker fois gras samt andebryst med glaserede æbler og abrikoser for bare 23 Euro. Ærgerligt, at den sidste restaurant ikke også blev afprøvet, men Boe lander så sent fredag, at det ikke kunne nås i denne omgang, men vi vender jo nok tilbage hertil et andet år.

I dag får vi båden fyldt op med 260 l diesel, vores første påfyldning i år, inden vi sejler ud af havnen.  Nu kan vi sejle langt igen, da vi så har 400 l i tanken og kun bruger 2,1 l/sejltime. Vi sejler sydpå ad Saone i en rigtig flot natur og fint solskin 30 km til byen Tournus, og vi har kun én slusning, 2½ m ned. Vi kan sejle direkte ind i slusen og er alene i slusen, så vi når Tournus til en sen frokost på båden. Her er vi rigtig heldige, idet vi får den sidste plads på en lille ponton med gratis el og vand i byens centrum. Der er kun plads til 5 lystsejlere, da de sidste ca. 8 pladser er reserveret til et udlejningsselskabs både. Vi har hørt, at byens kirke og kloster er et besøg værd, og det er ikke overdrevet. Kirken er fra det 11. og 12. århundrede, og vi er så heldige, at kirken er åben og fyldt med folk, idet der afholdes bryllup. I modsætning til i Danmark, kan man her gå ind og overvære dette som turist, selv folk med hunde kigger på. Klosterbygningerne er de eneste i Europa fra det 12. århundrede som står fuldstændig, som da de blev bygget. Efter besøget i kirke og kloster overværer vi et cykeloptog i anledning af midsommer, hvor flest børn men også mange voksne i fantasifulde udklædninger og flot pyntede cykler deltager, så vi vil slutte dagen af med at spise et godt måltid mad på båden med udsigt til Loire, naturen, byens allé af platantræer, både, et stort hotelskib og svaner.  

Mandag 25. juni

Søndag, endnu en flot solskinsdag sejler vi 5 km på Saone, inden vi via en sluse sejler østpå ad en af Saones bifloder, Seille, som er sejlbar de første 38 km til byen Louhans. Der er 4 sluser som bringer os 7 m op, sluserne er alle manuelt betjente, men kun ved en af den må vi vente lidt. Vi har en flot og rolig sejlads, men vi møder en del udlejningsbåde, da ikke mindre en 5 udlejningsfirmaer har base på denne flodstrækning, og da feriesæsonen er godt i gang, er der flere af disse på vandet for hver dag der går. Vi kan konstatere, at mange af disse sejlere er totalt uøvede, selv store både op til 15 meter med plads til 10-12 personer udlejes uden duelighedsbevis. Disse både sejler ofte meget stærkt, sejler usikkert, især i sving og ved indsejling i sluser. Det kan også være underholdende at se, hvordan nogle af dem får fortøjet i havnene. I Louhans er der en lille bro med plads til ca. 20 både, der er fine faciliteter, der skulle også være internet, men det virker ikke pt. Vi kommer tidsnok til at få en fin plads ved broen og kan se, hvordan udlejningbådene lægger til.

I dag bliver vi her i byen, der er meget interessant. Byens hovedgade er Frankrigs længste gade med arkader, i alt 157, hvoraf de ældste er fra 15-hundrede-tallet. I dag mandag formiddag er hele denne gade samt sidegader et stort gademarked, og det vrimler med folk. I eftermiddag besøger vi Hotel-Dieu, der er et tidligere hospital fra det 17. århundrede. Her plejede nonner fra Birgitterordenen indtil 1977 i 3 århundreder de fattige syge fra byen og regionen.2store sygesale står med inventar, som det blev brugt dengang, ligesom nonnernes spisesal og køkken kan besigtiges. Et velbevaret sygehusapotek indeholder en usædvanlig stor samling af spansk-maurisk fajance fra det 15. og 16. århundrede, og også reolsystemet i sig selv, er møbelkunst af stor sjældenhed. En tur ad arkadegaden efter besøget på sygehusmuseet giver mulighed for at se nærmere på de gamle huse, butiksfacader m.m.

Onsdag 27. juni

Tirsdag sejler vi turen tilbage ad Seille, vi starter sejlturen med let støvregn, men det klarer op og bliver igen fint sejlvejr. I dag er der ingen hjælp af slusepersonale ved 2 af sluserne, så en udlejningsbåd med et fransk ægtepar, der er på deres første sejltur, har problemer. Da de ikke kan finde ud af at lukke sluseportene rigtigt, sker der det, at hver gang de tror, at nu er de sluset ned stiger vandet igen. De kommer vist op og ned 4-5 gange og drejer febrilske på ”slusehjulene”, inden de kontakter os, der venter ved en venteponton lidt før slusen. Så får de hjælp,  og spjæld og porte bliver lukket og åbnet i rigtig rækkefølge, og de kan sejle videre. Vi kan fylde slusekammeret op og sejle ind. Folkene på en anden udlejningsbåd, også på første sejlads er glade for komme med os i slusen og lære, hvordan de kan klare en slusning alene på et senere tidspunkt. Vi gør holdt sidst på eftermiddagen lige før sidste sluse til Saone i den lille by la Truchère. Her kan man ligge gratis med el ved en ponton, såfremt man spiser på en lille restaurant, ellers skal man betale 10 Euro. Vi får god mad og nyder senere en lun sommeraften på bagdækket med udsigten til en blikstille Seille og en flot natur.

I dag kommer vi så 2 m ned via den sidste sluse og sejler sydpå ad Saone. Vi har en meget flot sejltur og den brede flod for os selv det meste af turen, vi møder kun et par både samt nogle lokale fiskere og kan efter ca. 23 km sejlads ved middagstid sejle ind i lystbådehavnen lige før Macon. I havnelodsen fra sidste år har vi læst, at det er en lille havn med 150 pladser, men i år er hele havnen nyrenoveret for 5 millioner Euro til en supermoderne, men ikke billig havn, hvor der bliver plads til 420 både, man mangler stadig nogle broer, færdiggørelse af administrationsbygning m.m.,  og da der først i morgen er vand på den bro, vi ligger på, kan vi ligge her for 10 Euro. Man har sikret sig mod højvande på Saone med 5-6 m høje stålrør, hvor flydebroerne kan følge med op. Eftermiddagen tilbringer Boe med lidt ”papirarbejde” i forbindelse med sit job i Tyrkiet i sidste uge. Hanne cykler ind til byen, 12 minutter til gågaden. Her er menneskemylder, da udsalget starter i dag, men hun nøjes med at kigge på, men finder en bar med internet, det er der ikke i havnen og en frisør. Det er noget billigere at blive klippet her i Frankrig end i Danmark. Vi vil nyde en solrig aften på båden i havnen, der er også en semifinale i EM i fodbold, der skal ses. Vi vil gemme yderlige udforskning af byen, til vi sejler nordpå igen.  

Fredag 29. juni

Torsdag opdager vi, at vort køleskab med fryser er stået af, en af de elektrikere, der arbejder med den nye havn, konstaterer, at der er et problem med selve køleskabet. Han mener, at det er svært at skaffe en reparatør i Macon, så vi beslutter at sejle videre. Heldigvis er det noget siden, at vi fyldte køleskabet op, så der er ikke så meget vi kasserer, lammemørbradene fra frostboksen er gode til frokost. Vi sejler 60 km på Saone, der er stort set ingen trafik på floden, vi møder et par hotelskibe og en dansk motorsejler, der sejler nordpå, det er utroligt, at der på en så betydende vandvej, den eneste fra nord til syd ikke er mere trafik, hverken af erhvervstrafik eller fritidsbåde, og dem vi ser og møder i havnene og på floden sejle nordpå .Ved dagens eneste slusning, 2,9  m ned er vi sammen med en fragtbåd og en større motorbåd, der bortset fra ved slusningen er bundet til siden af fragtbåden. Der er ingen rigtige havne, kun små anlægsbroer på dagens strækning, men vi ligger som eneste gæstebåd ved gæstekajen i en lille sejlklub i byen ST-Germain au Mont D´Or, en noget urolig plads, da det blæser kraftigt, og der er en del speedbåde med vandskiløbere, der sejler her, hvor floden er bred.

I dag, fredag sejler vi de sidste 23 km mod Lyon. Vi har kun én slusning, 4 m ned, og i dag er vi eneste båd i den 180 m x 12 m store sluse, da vi sejler gennem Lyon møder vi kun vandtaxien og en lille sejlbåd, der sejler nordpå.  Tidligere var der ingen sikre liggesteder i Lyon, men da vi sejlede på Canal du Centre, talte vi med nogle englændere ved en sluse, de fortalte, at der var lavet en hel ny havn i byen. Vi finder havnen efter deres anvisninger. Havnen ligger som en del af et helt nyt kvarter, lidt som Ørestaden, her er udover flotte og fantasifulde beboelsesblokke et kæmpe storcenter med butikker, supermarked og mange restauranter. Havnen er ikke særlig stor, ca. 20 pladser, så den er næsten fyldt op, her ligger bl.a. 3 svenske og 2 norske både, alle sejlbåde med masten lagt ned. Her er fine faciliteter, adgang til broen med kodelås og også internet og tilmed billigt, 12 Euro pr dag, så vi vil gerne blive her nogle dage, byens regler siger max 4 overnatninger, men er der plads, kan det måske forlænges. Ved havnefogedens hjælp får vi kontakt til en ekspert i køleskabe, der kommer mere kølevæske på, så nu kører køleskabet igen. Heldigt, at det kunne laves, et tilsvarende nyt ville her i Frankrig koste 3000 Euro. Da vi jo ikke har mad i køleskabet, er det en god anledning til at afprøve en af de nærliggende restauranter, og vi bliver ikke skuffede, Også i dag har det været varmt, 33 grader, så dette skrives i behagelig aftentemperatur på bagdækket. Vi glæder os til at se nærmere på denne storby de næste par dage.  

| Svar

Nyeste kommentarer

06.08 | 12:18

Dejligt at I endelig er på farten igen.

23.07 | 17:22

Kære begge
Sikke en herlig tur. Fuld af arbejde og gode oplevelser. Det må være skønt at komme tilbage og tilmed møde gamle venner.

23.07 | 15:07

Forsat god tur

21.06 | 18:24

Ser hyggeligt ud 🍷😎
Kh Susanne